top of page

Cigány a tanárom! – Avagy mi az, amit nem tanít az
iskola, de megtanít a TikTok!

Milyen érzés ma fiatalnak lenni egy olyan világban, ahol a TikTok gyorsabban formál
véleményt, mint egy tanóra? Mit jelent cigány/roma tanárként jelen lenni egy oktatási
rendszerben, amelyben a sokszínűségről sokszor többet beszélünk, mint amennyit megélünk?
Az előadás arról szól, hogyan találkozik – és néha ütközik – a média által gyártott kép a valós
élettel, a kultúrával, az identitással és az iskolai mindennapokkal. Szó lesz sztereotípiákról,
láthatóságról, előítéletekről és arról, hogyan tanít – néha jól, néha veszélyesen – a közösségi
média. De arról is: hogyan lehet a saját történetünket visszavenni, és miért van óriási ereje
annak, ha egy diák úgy nő fel, hogy lát maga előtt romát, tanítót, példaképet. Olyan előadás,
amely egyszerre személyes, őszinte és friss nézőpontot kínál arról, hogyan alakítja a képernyő
és az iskola együtt a jövő nemzedékeit.

9:30-10:10

ELTE - Déli

Humán

Szabó József terem

Ismerd meg az előadót:

Báder József

Báder József tanító, roma aktivista és
több roma civil szervezet lelkes önkéntese.
Jelenleg egy budapesti általános iskola negyedik
osztályát vezeti, egy olyan közösséget, ahol
minden nap tanulnak valami újat egymásról, a
világról és arról, mit jelent elfogadni és
elfogadva lenni. Munkája számára nem
csupán hivatás, hanem küldetés is: megmutatni a
gyerekeknek és felnőtteknek, hogy a
sokszínűség erő, az identitás pedig nem akadály,
hanem erőforrás.
Öt éve van jelen a TikTokon @tanito.bacsi
néven, ahol a mindennapi tanítói létét,
pedagógiai módszereit és az iskolai élet valóságát mutatja meg egy olyan felületen, ahol a
legtöbb fiatal tölti az idejét. Csatornáján fontos szerepet kap a roma/cigány kultúrák hiteles
bemutatása, de ugyanúgy megoszt módszertani ötleteket, zenés tartalmakat,
tanórarészleteket, vagy egyszerűen csak olyan pillanatokat, amelyekből kiderül: tanítani lehet
szívvel, humorral és nyitottsággal is. Hiszi, hogy a pedagógus ma már nem csak a
tanteremben formálja a jövőt, hanem ott is, ahol a diákjai vannak: a közösségi médiában.
Roma aktivistaként és önkéntesként régóta dolgozik azon, hogy minél több fiatal lássa:
bárhonnan is jönnek, jogunk van meghatározni, kik ők valójában. Abban hisz, hogy a
láthatóság, a párbeszéd és a példamutatás képes hidakat építeni. Tanítóként pedig minden nap
igyekszik ilyen hidakat létrehozni a gyerekeimnek és talán egy kicsit azoknak is, akik a
közösségi médián keresztül vannak vele.

©2025 by HiFeszt 2025

bottom of page